Ini merupakan contoh RPH yang saya buat untuk macroteaching bagi kelas Pedagogi Dalam Pendidikan :)
Maaf kalau lari sikit sebab sy terus copy paste dr file yang sy buat.. ^^
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
SAINS TAHUN 1
Kelas
|
1 Rajin
|
Tarikh
|
8 Mei 2014
|
Hari
|
Khamis
|
Masa
|
8.30 am – 9.10 a.m (40 minit)
|
Matapelajaran
|
Sains
|
Bilangan
Murid
|
20 orang
|
Tajuk
|
Bunyi Haiwan
|
Objektif
Am
|
Murid dapat mengenal bunyi-bunyi haiwan.
|
Objektif
Pengajaran
|
Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat :
·
Menamakan
haiwan-haiwan yang ditunjukkan dalam video dan gambar.
·
Meniru bunyi haiwan
yang ditunjukkan dalam video dan gambar.
·
Membezakan dan
mengkelaskan bunyi haiwan-haiwan yang ditunjukkan.
|
Nilai-nilai
Murni
|
Yakin, berdisiplin, bersungguh-sungguh menyertai
P&P, menumpukan perhatian, gembira, bekerjasama, kerajinan.
|
KBKK
|
Membuat ramalan, mengelaskan/ membuat kategori,
membanding beza, membat sekuen / urutan.
|
Kaedah
Pengajaran
|
·
Soal jawab
·
Perbincangan
·
Sumbangsaran
·
Mengkaji pengetahuan
|
Alat
Bantu Mengajar (ABM)
|
·
Video “Bunyi-Bunyi
Haiwan”
·
Audio bunyi-bunyi
haiwan
·
Lagu “Can Mali Can”
·
Kad gambar haiwan
·
Lembaran Kerja
·
Komputer Riba
·
Paparan Skrin
·
Pembesar Suara
·
Papan Putih
·
Pen Marker
·
Gam
|
Bahan-Bahan
Rujukan
|
·
Buku Teks Sains Tahun
1
·
Claire Llewellyn.
2010. Asas Sains : Bunyi dan Pendengaran (terjemahan). Malaysia: IIUM
Printing Sdn. Bhd.
·
Rosli Nik Mat. 1996.
Bunyi dan perbuatan haiwan. Malaysia: PRIN-SD Sdn.Bhd.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
·
Murid pernah melihat
dan didedahkan dengan haiwan-haiwan yang dinyatakan oleh guru di persekitaran
mereka.
·
Murid pernah
mendengar bunyi haiwan.
|
Langkah Pengajaran dan Pembelajaran.
LANGKAH/MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
P&P
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Set
induksi
(
5 minit )
|
Menarik minat
murid.
Audio bunyi
haiwan
(teka teki)
|
1. Guru memperdengarkan bunyi-bunyi
haiwan kepada murid.
2. Murid meneka bunyi –bunyi haiwan
tersebut.
3. Guru bersoal jawab dengan murid
tentang bunyi dan pergerakan haiwan.
4. Guru
mengaitkan haiwan-haiwan tersebut dengan tajuk pengajaran pada hari tersebut.
|
ABM :
-
Audio bunyi-bunyi haiwan.
-
Papan Putih
-
Pen marker
KBKK :
-
Membuat ramalan
Nilai :
-
Menumpukan perhatian
-
Bekerjasama
-
Yakin
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 1
(10 Minit)
|
Klip video
nyanyian mengenai bunyi haiwan.
Mengajuk bunyi haiwan
1)
Ayam
2)
Itik
3)
Kambing
4)
Kucing
5)
Anjing
6)
Burung
7)
Lembu
8)
Gajah
9)
Singa
10)
Ular
11)
Monyet
12)
Serigala
|
1.
Murid dipertontonkan dengan klip video nyanyian lagu
bunyi haiwan.
2.
Murid-murid diminta untuk menyebut nama-nama haiwan
yang ada dalam video dan memberitahu guru apa bunyi haiwan tersebut.
3.
Murid-murid juga diminta untuk mengajuk bunyi haiwan
yang ada dalam video.
4.
Guru akan mengelaskan haiwan tersebut mengikut bunyi
haiwan.
|
ABM :
-
Video
-
Komputer Riba
-
Pembesar
Suara
-
Papan putih
-
Pen Marker
KBKK:
-
Menjana idea
-
Mengkelaskan / membuat kategori
Nilai :
-
Menumpukan perhatian
-
Bekerjasama
-
Yakin
-
Gembira
-
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
2
(10
Minit)
|
Aktiviti Kumpulan
(menyanyi lagu “Can Mali Can”
sambil meniru bunyi haiwan )
Gambar binatang:
|
1. Guru membahagikan
murid kepada 3 kumpulan.
2. Setiap
kumpulan perlu menghantar 2 orang wakil untuk bertanding antara kumpulan.
3. Wakil bagi
setiap kumpulan akan memilih satu gambar daripada beberapa gambar binatang
yang disediakan oleh guru.
4. Guru akan
menerangkan aktiviti yang akan dijalankan kepada murid.
|
ABM :
-
kad gambar haiwan
-
lagu “Can Mali Can”
-
pembesar suara
KBKK :
-
membuat sekuen/urutan
Nilai
-
Kerjasama
-
Disiplin
-
Gembira
-
Yakin
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
3
(10
minit)
|
Peneguhan konsep melalui latihan
|
1. Guru mengedarkan lembaran kerja
kepada murid.
2. Murid dibimbing menyiapkan
lembaran kerja dalam masa yang ditetapkan.
3. Murid diminta mewarnakan gambar haiwan
didalam lembaran tersebut.
4. Semakan terus dibuat bersama
dengan murid dan ditampal di dalam buku nota.
|
ABM
:
-
Lembaran kerja
-
Gam
KBKK
:
-
Mengkelaskan/
mencirikan
-
Membandingbeza
Nilai
:
-
Kerajinan
-
Bersungguh-sungguh dalam P&P
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(5
minit)
|
Tayangan video
dan nyanyian murid.
|
1.
Guru membimbing murid untuk membuat rumusan terhadap
pengajaran dan pembelajaran pada hari tersebut.
2.
Murid-murid ditayangkan dengan video nyanyian berkenaan
dengan haiwan.
3.
Murid diminta menyanyi bersama iringan video.
|
ABM :
-
Video
-
Pembesar
Suara
Nilai :
-
Kerjasama
-
Gembira
|
Catatan Penyelia :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment